پناهگاه حیات وحش تالاب میانکاله

پناهگاه حیات وحش تالاب میانکاله

تالاب میانکاله، تور ارزان

پناهگاه حیات وحش تالاب میانکاله

پناهگاه حیات وحش تالاب میانکاله

ذخیره گاه زیست کره میانکاله یکی از 12 ذخیره گاه زیست کره ایران محسوب می شود و از دو محیط متفاوت بوجود آمده است: 
این دو بخش را:
   در بخشی  محیط آبی (خلیج گرگان و تالاب میانکاله) با بزرگی و وسعت 45000 هکتار و در بخش دیگر  محیط خشکی آن (شبه جزیره میانکاله، بخش ساحلی و جزیره های کوچک) با وسعت 23800 هکتار تشکیل می دهد. این پناهگاه و زیست بوم بزرگ حیات وحش در کل 68800 هکتار از زمین های منطقه را در برگرفته اند. پناهگاه میانکاله در سال 1348 در فهرست مناطق حفاظت شده ایران ثبت شد. سال 1353 سطح آن به پناهگاه حیات وحش میانکاله ارتقا یافت و در سال 1354 تالاب میانکاله با تالاب های مجاور خود تحت عنوان یکی از سایت های بزرگ و مهم کنوانسیون رامسر (1) به ثبت رسید. 
   در سال 1355 منطقه میانکاله به علت میراث های فرهنگی، آثار و ابنیه های تاریخی و زیباشناختی زیادی که داشت و بخاطر داشتن معیارهای برنامه انسان و کره مسکون، یکی از ذخیره گاه های زیست کره در فهرست شبکه جهانی ذخیره گاه های زیستکره یونسکو شناخته شد و در این فهرست ثبت گردید. در ذخیره گاه میانکاله انواع متفاوتی از فعالیت های انسانی همانند کشاورزی، تحقیقات علمی، دامداری، صیادی، انارچینی، گردشگری در طبیعت، پرنده نگری، فعالیت های تفریحی مثل شنا و پیاده روی صورت می گیرد.
   خصوصیات اکولوژیکی تالاب میانکاله: این پناهگاه جائیست که پرندگان برای سپری کردن فصل زمستان و جوجه آوری خود آن را انتخاب می کنند علاوه بر پرندگان، آبزی ها و کنارآبزی هم امکان رشد و زاد و ولد در این منطقه را دارند. شمار برخی از انواع پرندگان در میانکاله به 100 گونه نیز شناسایی شده است. در ضمن بخش خشکی تالاب میانکاله هم پناهگاه و مکان زندگی بعضی از گونه های بومی همچون قرقاول خزری و دراج است. در کل حدود 230 گونه متفاوت پرنده خشکی زی و آبزی بومی و مهاجر در میانکاله به زندگی خود ادامه می دهند. این شمار از پرندگان نیمی از پرنده های کشور را تشکیل می دهند. تنوع گیاهی میانکاله با توجه به وسعت کمی که در خشکی دارد بسیار قابل توجه است. جالب است بدانید حدود 180 گونه گیاهی در این زیست بوم زندگی می کنند، از جمله پرشمارترین این گونه ها می توان به درختچه های انار اشاره کرد.
   کنوانسیون رامسر در واقع توافقی بین المللی است. در این توافق کشورهای عضو بر روی تالاب های مهم دنیا به خصوص زیستگاه پرندگان آبزی پژوهش انجام می دهند و از آنها حمایت می کند. مفاد این کنوانسیون برای نخستین بار در شهر رامسر تصویب شد و به همین خاطر به نام کنوانسیون رامسر شهرت یافته.
شکار پرنده ها ممنوع 
   توجه کنید پرندگانی همچون فلامینگو، قوی فریاد کش، پلیکان پاخاکستری، اردک سرسفید، عروس غاز، غازپازرد، طاووسک، چنگر و مرگونس سفید بسیار کمیاب هستند و به علت خطر انقراضشان، در لیست ممنوعیت تجارت جهانی پرندگان در معرض خطر (‪ (CITESجای گرفته اند. البته به علل متفاوتی مثل شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان، شکار در منطقه میانکاله غیرمجاز است؛ ولی عدم نظارت درست سبب شده تا گاهی اوقات صدای شلیک تیر شکارچیان را  در این منطقه بشنویم.

پناهگاه حیات وحش تالاب میانکالهReviewed by تور ارزان on Nov 22Rating: 2.5پناهگاه حیات وحش تالاب میانکالهتالاب میناکاله پناهگاه حیاوت وحش و بسیاری از پرندگان است که زیبایی بی نظیری به این تالاب بخشیده اند و یکی از دلایل توریستی بودن منطقه نیز می باشند.

تالاب میناکاله پناهگاه حیاوت وحش و بسیاری از پرندگان است که زیبایی بی نظیری به این تالاب بخشیده اند و یکی از دلایل توریستی بودن منطقه نیز می باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی