قوانین موزه مولانا و رقص سماع ترکیه

قوانین موزه مولانا و رقص سماع ترکیه

معرفی قوانین موزه مولانا و رقص سماع ترکیه در بهترین تور ارزان ترکیه

قوانین موزه مولانا و رقص سماع ترکیه

آشنایی با قوانین موزه مولانا و رقص سماع

 

رقص سماع:

هر سال در تاریخ ۱۷ دسامبر (26 آذر) در طی دو هفته در شهر قونیه و در آرامگاه مولانا مراسم یا جشنی با عنوان مراسم سماع برگزار خواهد شد که از دیدنی ترین فستیوال ها در ترکیه محسوب می شود و همواره مسافران و گردشگران و علاقمندان زیادی را از نقاط مختلف دنیا به سوی خود می کشاند.

 سماع یا چرخش دراویش اسم رقصی مخصوص است این رقص ویژه اهل تصوف (درویشی یا عرفان (نوعی طریقت اسلامی) ) و در لغت به حالتی هیجانی اتلاق می شود که به عارفان در مسیر سیر و سلوک عرفانی القا می شود، در این حالت آن از خود بی خود شده و به رب و پروردگار خود نزدیکی بیشتری پیدا می کنند. سماع به مفهوم لغوی به معنای آوایی گوش نواز و خواندن آوازی عارفانه است. به جز سماع به این رقص روز عروسی (Seb-i Arus) هم اطلاق می شود و با این اسم هم شهرت دارد.

اسم جشن سماع که در شهر قونیه برگزار می شود و ۱۰ روز به طول می انجامد و از همین لغت الهام گرفته شده است. در این جشن افرادی که درویش هستند با پوشش های بلند و سفید رنگ و کلاه های باریک و بلندشان که بیشتر تیره رنگ هستند به یاد این شاعر بزرگ و اعتقاداتش مرتب به دور خود چرخ می زنند… انقدر این چرخش ادامه پیدا می کند که مطمئنا هر فرد عادی نمی تواند انجامش دهد و خیلی زود به زمین می افتد.

چیزی که درمورد لباس دراویش باید بدانید و بسیار جالب توجست این است که این لباس ها نشان دهنده و نمادی از کفن هستند و کلاه هم نشانی از سنگ قبر. در حقیقت همین هیبت و قیافه هم کفایت می کند که حاضران به یاد خداوند و مرگ بیافتند.

این حرکات به علت آشنایی و نمودی کوتاه از حال و هوای روحانی و آسمانی سماع صورت می گیرد. سماع در واقع جهانی دیگر است؛ دنیایی ناشناخته و ماورا الطبیعی که هرکسی نمی تواند و قدرتش را ندارد که به آن وارد شود، حالتی که دراویش و عارفان در زمان رقص سماع دارند بیشتر به حس و حالی است که بعد از بارها و بارها چرخیدن دور خود در خودشان به وجود می آورند، یک احساس گیجی توام با جدا شدن نسبی روح از کالبد که در این حالت آنها خود را در حالتی ربانی حس می کنند و به خداوند نزدیک تر می شوند.

قوانین ضروری بازدید از موزه مولانا:

حتما قبل از ورود به آرامگاه و هر بخش دیگری کفش هایتان را از پا خارج کنید.

برای اینکه کفش های خود را با خود حمل کنید آن ها را در کیسه های پلاستیکی جای دهید.

گرفتن عکس مانعی ندارد ولی فلش گوشی یا دوربین را خاموش کنید چون جزو قوانین است.

به اعتقادات هم احترام بگذارید و به سایر بازدیدکنندگان توهین نکنید.

توجه کنید که در هنگام اجرای رقص سماع ورود به این مجموعه با پرداخت هزینه انجام می شود و هربار ممکن است تغییر کند.

خانم هایی که پا به موزه می گذارند باید پوشش خوبی را انتخاب کنند چون پوشیدن لباس های چسبان و کوتاه در این مکان بی احترامی محسوب می شود.

 

قوانین موزه مولانا و رقص سماع ترکیهReviewed by اول تور on Jul 6Rating: 4.5قوانین موزه مولانا و رقص سماع ترکیهقوانین موزه مولانا و رقص سماع ترکیه . رقص سماع هر سال در تاریخ ۱۷ دسامبر (26 آذر) در طی دو هفته در شهر قونیه و در آرامگاه مولانا مراسم یا جشنی با عنوان مراسم سماع برگزار خواهد شد که از دیدنی ترین فستیوال ها ی تور ارزان ترکیه محسوب می شود. 

قوانین موزه مولانا و رقص سماع ترکیه . رقص سماع هر سال در تاریخ ۱۷ دسامبر (26 آذر) در طی دو هفته در شهر قونیه و در آرامگاه مولانا مراسم یا جشنی با عنوان مراسم سماع برگزار خواهد شد که از دیدنی ترین فستیوال ها ی تور ارزان ترکیه محسوب می شود.

دیدگاه ها بسته شده است

تور کوشی آداسی