موزه مولانا جلال الدین بلخی قونیه

موزه مولانا جلال الدین بلخی قونیه

معرفی موزه مولانا جلال الدین بلخی قونیه

موزه مولانا جلال الدین بلخی قونیه

معرفی موزه مولانا جلال الدین بلخی قونیه:

 

مولانا جلال الدین بلخی، مردی معروف و بنام بود که میانه سال های 604 - 672 هجری قمری زندگی می کرد و در این برهه زمانی آثار نفیسی را توانست از خود به یادگار بگذارد. مقبره این شاعر ایرانی و بزرگ هم اکنون در شهر قونیه در کشور ترکیه جای دارد و دوستداران به ادبیات و شعر پارسی را به سوی خود جذب می کند. با بازدید از این مقبره در حقیقت از موزه ای دیدن خواهید کرد که شما را به سفری در گذشته ای دور خواهد برد. مقبره مولانا در جنوب شرقی شهر قونیه جای دارد؛ جایی که از نظر تاریخی از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار است. خوب است بدانید در این مجموعه بزرگ، آثاری با ارزش پیدا شده که گواه زندگی بشر در این بخش از قونیه است که به ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد.

تولد و سالیان عمر مولانا با سلطنت سلسله سلجوقیان یکی شده بود، یعنی زمانی که سازه ها و ساختمان های بسیار زیبا و منحصربفردی در ایران و ترکیه ساخته می شد. بعد از اینکه مولانا مرد برای اینکه یاد و نام این صوفی بزرگ را زنده نگهدارند آرامگاهی برایش بنا کردند و تا کنون هم سالم مانده و از آسیب ها به دور بوده.

مقبره و آرامگاه مولانا دقیقا روی تپه ای با بلندی۱۰۱۶ متر ساخته شده و چشم اندازی دیدنی و بی نظیر دارد. این تپه تا امروز به دفعات زیاد کاوش شده و باستان شناسان توانسته اند آثار بسیار باارزشی بدست آورند که به هزاران سال قبل تعلق دارند. وسعت آرامگاه این شاعر در آغاز ۶.۵۰۰ متر مربع بود؛ ولی هم اکنون بزرگتر شده و به ۱۸.۰۰۰ متر مربع افزایش یافته است.

ساختن این آرامگاه در سال ۱۲۷۴ میلادی شروع شد یعنی هنگامی که یک سال از فوت مولانا می گذشت. بر فراز آرامگاه مولانا یک گنبد مخروطی مانند به رنگ فیروزه ای بنا شد که از صدها سفال تشکیل شده است و بیشتر شهرت و شناخت مردم از آرامگاه مولانا نیز از همین شکل مخروطی و منحصربفردش نشات می گیرد. بعدها در سال ۱۸۵۴ میلادی چند قسمت دیگر هم به این آرامگاه افزوده شد تا افراد بیشتری بتوانند به آن آمد و شد کنند.

ساخت این آرامگاه با نظارت همسر امیر سلیمان سلجوقی تمام شد.

از  سال ۱۹۲۶ میلادی کار تبدیل مزار مولانا به موزه آغاز شد و در سال ۱۹۲۷ میلادی آرامگاه این شاعر شهیر کاملا به موزه مبدل گردید و در سال ۱۹۵۴ میلادی هم از آن به عنوان موزه مولانا نام برده شد.

در حقیقت موزه مولانا یکی از بااهمیت ترین دیدنی های مورد احترام و تقدس در سرزمین ترکیه محسوب می شود.

همانطور که گفته شد این موزه در شهر قونیه، یکی از مهم ترین شهرهای ترکیه جای دارد پس می توانید خیلی راحت خودتان را به این مکان دیدنی برسانید و از نزدیک آرامگاه این شاعر و آثار باستانی اطرافش را ببینید. با دیدن این مجموعه، بازدیدی علمی، تاریخی، فرهنگی و هنری را پشت سر خواهید گذاشت و هرچه بیشتر با مولاناو سبک سیاق زندگیش آشنا خواهید شد.

 

موزه مولانا جلال الدین بلخی قونیهReviewed by اول تور on Jun 16Rating: 4.0موزه مولانا جلال الدین بلخی قونیهموزه مولانا جلال الدین بلخی قونیه .مولانا جلال الدین بلخی، مردی معروف و بنام بود که میانه سال های 604 - 672 هجری قمری زندگی می کرد و در این برهه زمانی آثار نفیسی را توانست از خود به یادگار بگذارد.

موزه مولانا جلال الدین بلخی قونیه .مولانا جلال الدین بلخی، مردی معروف و بنام بود که میانه سال های 604 – 672 هجری قمری زندگی می کرد و در این برهه زمانی آثار نفیسی را توانست از خود به یادگار بگذارد.

دیدگاه ها بسته شده است

تور کوشی آداسی