سرگذشت حمام خرم سلطان

سرگذشت حمام خرم سلطان

آشنایی با سرگذشت حمام خرم سلطان

سرگذشت حمام خرم سلطان

سرگذشت حمام خرم سلطان استانبول در گذر دوران:

 

از نکات جالب درمورد پیشینه حمام خرم سلطان این است که بنای خرم سلطان بر روی خرابه گرمابه های زئوکسیپوس واقع شده. سازه های باستانی زئوکسیپوس، به امپراتوری روم شرقی تعلق داشتند و همانند خرم سلطان به عنوان حمام عمومی مورد استفاده قرار می گرفتند. مکان ساخت حمام خرم سلطان بناهای تاریخی بسیار دیگری را نیز در خود جای داده بود، یکی دیگر از این ساختمان های باستانی معبد زئوس بود که از معابد مورد احترام استانبول بشمار میرفت.
این حمام قدیمی در سال 1910 تعطیل شدوتا مدت های طولانی هیچ رفت و آمدی نداشت و کاملا مردم آن را فراموش کرده بودند. ولی پیش از آن تاریخ در شکوه خود جای داشت و همانند اوایل ساخت شلوغ و پرهیاهو بود. چندین بار این اتفاق برای خرم سلطان افتاد و بارها به کار دیگری استفاده شد. مثلا چند وقتی به عنوان حصر زندانیان و مجرمین استانبول استفاده می شد و یا کاربری های دیگر. قضیه تبدیل خرم سلطان به زندان از آنجا شروع شد که این حمام در مجاورت زندان سلطان احمد جای داشت، و چون دیگر زندان سلطان احمد جوابگوی حجم زندانیان نبود و حمام نیز سالیان متروک مانده بود از آن به عنوان زندان استفاده می کردند، البته این موضوع موقت بود چون بعدها دوباره کاربریش تغییر کرد و چند سالی به عنوان انبار فلفل و روغن مورد استفاده حکومت قرار گرفت. این شرایط همانطور که گفته شد بارها تکرار شد اما در اوسط قرن بیستم اوضاع تغییر کرد و برگ جدیدی در کتاب زندگی این بنای تاریخی باز شد.

بازسازی حمام خرم سلطان | بازگشت به مرکز توجه:
ما بین سال های 1957-1958 طلسم گوشه گیری و انزوای حمام باستانی و باشکوه خرم سلطان به پایان رسید و تصمیم گرفته شد که آن را مرمت و مورد بازسازی قرار دهند؛ ولی این بازسازی سبب نشد حمام کاربری اصلیش را دست یابد و باز هم مورد استفاده در کاری دیگر قرار گرفت. این بار این بنا تبدیل به بازار فروش و داد و ستد فرش و قالیچه در میان اهالی استانبول شد. تا سال 2007 همچنان این شرایط عوض نشد، تا اینکه تصمیم گرفته شد با خرج هزینه ای گزاف دوباره خرم سلطان را به دوران اوج و جلال خود برگردانند و آن را مرمت کنند. بازسازی این بنای تاریخی در سال 2008 میلادی، برعهده دانشکده معماری دانشگاه کوجیلی سپرده شد چون این آکادمی تبهر زیادی در مرمت بناهای باستانی داشت. زمان بازسازی تلاش و دقت فراوانی شد تا کم ترین تغییر و تحول در ساخت اصلی بنا بوجود آید و حمام همچنان ظاهر و شکل اصیل خود را حفظ کند. پروژه مرمت و بازسازی بنای خرم سلطان و حفظ آثار باستانی آن تا ماه ها طول کشید و برای اینکار چندین گردهمایی بزرگ تشکیل شد. مواد و مصالح و تکنیک هایی که برای مرمت این بنا استفاده شده بسیار مدرن بودند و تنها برای بار اول در کشور ترکیه اجرا می شد. تا هنگامی کار مرمت به اتمام برسد حدود 11 میلیون دلار هزینه شد.
و در نهایت در سال 2011 برای یکبار دیگر خرم سلطان به عنوان حمام افتتاح شد و هم اکنون میزبان تعداد زیادی از اهالی بومی و گردشگران خارجی از نقاط مختلف دنیا است.

 

سرگذشت حمام خرم سلطانReviewed by اول تور on May 10Rating: 4.0سرگذشت حمام خرم سلطانسرگذشت حمام خرم سلطان . از نکات جالب درمورد پیشینه حمام خرم سلطان این است که بنای خرم سلطان بر روی خرابه گرمابه های زئوکسیپوس واقع شده.

سرگذشت حمام خرم سلطان . از نکات جالب درمورد پیشینه حمام خرم سلطان این است که بنای خرم سلطان بر روی خرابه گرمابه های زئوکسیپوس واقع شده.

دیدگاه ها بسته شده است

تور کوشی آداسی