تاریخچه کشور سنگاپور (قسمت 1)

تاریخچه کشور سنگاپور (قسمت 1)

تاریخچه کشور سنگاپور:

(قسمت 1)

تاریخچه سنگاپور:

اگر به تاریخچه کشور سنگاپور این سرزمین کوچک و جزیره ای نگاهی بیاندازیم میبینیم که این کشور مدرن و زیبا، چند دوره شاخص را پشت سر گذاشته. این دوره ها عبارت اند از: سنگاپور دوران باستان، استعمار بریتانیا، جنگ جهانی دوم، دوره بعد از جنگ، کمپین ادغام، ادغام سنگاپور و مالزی و جمهوری سنگاپور، که هر یک از اهمیت خاص خود برخوردارند و در سرنوشت این کشور بسیار تاثیرگذار بودند.

هنگامی که از تاریخچه سرزمینی صحبت می کنیم همراه آن افسانه ها و داستان های بسیاری هم برای شرح و آشنا شدن بیشتر با آن کشور مطرح می شود که از دیرباز بر سر زبان ها افتاده؛ ولی چون گفتن همه این روایات درمورد سنگاپور در این مطلب کوتاه نمی گنجد، فقط به تعریف بعضی از رخدادهای مهم و تاثیرگذار آن اکتفا خواهیم کرد.

شروع پایه گذاری سنگاپور و تاریخچه اش به قرن دوم و سوم باز می گردد، در ان زمان از سنگاپور با عنوان هایی از قبیل سابانا، فولو چانگ و پلائو یوجانگ در متون سرزمین های یونان، چین و مالزی یاد می شد. البته کسی نمی داند در آن دوره مردمان این کشور به چه صورت زندگی می کردند و سند محکمی نیز برای آن در دست نیست. تا قرن سیزدهم میلادی این منوال پایدار بود، وقتی که فرمانروایی سنگاپورا بر جزیره مورد نظر شروع شد و 100 سال نیز در آن به پادشاهی اش ادامه داد. بعضی از اسناد تاریخی، نشان می دهند که خیلی ها وجود این پادشاهی را قطعی نمی دانند و از آن به عنوان یک داستان یا افسانه یاد می کنند. اما کسی نمی تواند خیلی صریح بگوید که وجود داشته یا نه. در حقیقت تقریبا هیچ منبع و شخصیتی از تاریخچه سنگاپور تا قبل از دوره استعمار بریتانیا خبری ندارد. در قرن شانزدهم میلادی مهاجمان پرتغالی بخش های سکونتی جزیره را در آتش فرو بردند و جزیره برای دو قرن متروکه شد و بخش هایی از آن به پادشاهی مالایی به نام سلطان جوهر رسید. 

در نیمه دوم قرن هجدهم بریتانیایی ها زمین های تحت مالکیت خود در منطقه هندوستان گسترش می دادند و در ضمن در پی توسعه دادن روابط تجاری خود با چین بودند. بنابراین حالا لازم بود بندری داشته باشند تا ناوگان تجاری خود را در آن مستقر کنند و تعمیرات کشتی های خود را در آن انجام دهند و برخی مواقع روی حمایت آن از منافع تجاری‌شان حساب کنند. بنابراین دو بندر در پنانگ مالزی و جزیره سنگاپور ساختند و زمین هایی از جنوب شرقی آسیا را هم از چنگ هلندی ها درآوردند. طولی نکشید که اقتصاد سنگاپور با رشدی چشمگیر مواجه شد و موفق شد در یک چشم بهم زدن منطقه پنانگ را پشت سر خود قرار دهد. در پی دو معاهده سال 1824، سنگاپور به عنوان اموال بریتانیا به ثبت رسید و بعد از گذشت چند سال، به مرکز حکومت شبه جزیره مالزی تبدیل گشت. اواسط قرن نوزدهم جزیره سنگاپور 80 هزار نفر به جمعیتش افزوده شد که نیم و یا بخش بیشتری از آن را چینی ها شکل می دادند...

تاریخچه کشور سنگاپور (قسمت 1)Reviewed by Yeganeh on Jul 21Rating: 3.0تاریخچه کشور سنگاپور قسمت اولاگر مایلید در تور سنگاپور جاذبه های سنگاپور را ببینید، برای آشنایی با تاریخچه سنگاپور و تجربه تور ارزان سنگاپور این مطلب را در اول تور دنبال کنید.

اگر مایلید در تور سنگاپور جاذبه های سنگاپور را ببینید، برای آشنایی با تاریخچه سنگاپور و تجربه تور ارزان سنگاپور این مطلب را در اول تور دنبال کنید.

دیدگاه ها بسته شده است

تور کوشی آداسی