از تاریخچه تا افسانه جشن لومیناریس اسپانیا

از تاریخچه تا افسانه جشن لومیناریس اسپانیا

جشنواره لومیناریس اسپانیا

از تاریخچه تا افسانه جشن لومیناریس اسپانیا:

اگر قصد سفر دارید و می خواهید در یک تور خارجی حضور یابید، ما در اول تور برای شما پیشنهادهای خوبی داریم تا یک تور ارزان و به یادماندنی را تجربه کنید. اینبار تور اسپانیا و جشن لومیناریس مدنظر ماست و قرار است درباره تاریخچه این جشن بزرگ حرف بزنیم:

تاریخچه لومیناریس:

قدیمی ترین سند و خط تاریخی و مهمی که در آن از جشن لومیناریس گفته شده به یک مورخ مسیحی به اسم توریبیو د بناونته موتولینیا (Toribio de Benavente Motolinia) مربوط می شود. توریبیو در این دست نوشته ها ثبت کرده که در مکزیک و شب کریسمس، ساکنان منطقه به خیابان و پشت بام های خانه خود می روند و آیین دینی خاص خود را در انجام می دهند.

 

دقیقا نمی توان گفت لومیناریس در چه زمان و در کجا پدید آمده چون بارها دچار تغییر و تحول شده و به علت تغییر نام چندباره آن فهمیدن اینکه دقیقا به چه زمانی تعلق دارد سخت خواهد بود. اما می توان به یقین گفت که یکی از اصول حذف نشدنی این جشن استفاده از فانوس های کاغذی بوده و هست. با اینکه این جشن تاریخ مشخصی ندارد اما همه محققان به اتفاق می گویند که پیشینه آن به اسپانیا باز می گردد چون مردم اسپانیا از گذشته های دور همواره در نیمه های شب، برای هدایت شهروندان در کوچه و خیابان ها فانوس یا شمع می افروختند.

رسم جشن لومیناریس از اروپا به مکزیک با طاهری متفاوت انتقال یافت. به همین خاطر کلمه اسپانیایی فارولیتوس (farolitos) یا کیسه های قهوه ای رنگ چای را، به این مراسم مرتبط می دانند و در ضمن از این کیسه ها به عنوان فانوس هم استفاده می کردند چون بسیار ارزان بود و همه می توانستند تهیه کنند.

برخی این جشن را به آمریکا نسبت می دهند و می گویند قدمتی ۳۰۰ ساله دارد؛ ولی چون اهالی آمریکا خیلی با این جشن انسی ندارند مشخص است که این حرف تنها یک ادعاست.

افسانه لومیناریس:

گفتیم که پژوهشگران و تاریخ شناسان درمورد پیدا کردن پیشینه لومیناریس تلاش های فراوانی انجام داده اند ولی هنوز هم توانستند به نظری موافق هم دست یابند. البته افسانه ای معروف نقل است درمورد این جشن که مردم آمریکا و اروپا ان را دهان به دهان می چرخانند. در این بخش کمی از آن خواهیم گفت.

 هزار و یک سال قبل نبردی بزرگ در جهان صورت گرفت. هر کسی در پی تلاش و مبارزه برای خدای خودش بود و دنیا به چند دستگی افتاده بود. در این بین جنگ بین الهه روشنایی و خدای تاریکی، شدت بیشتری یافت.

الهه روشنایی در این نبرد برای نجات پیروانش و بقیه مردم دنیا خود را قربانی کرد.

وقتی الهه روشنایی مرد، جهان را تکه های کوچک آتش فرا گرفت. پیروان الهه روشنایی آن قدر گریه کردند که کم کم دنیا رو به تاریکی رفت و تمامش را ظلمات و باران های پراکنده فرا گرفت، این باران ها همه از اشک پیروان الهه روشنایی بودند. آن قدر این باران ها ادامه یافت تا تمام نورهای جهان در تاریکی فرو رفتند و فقط نور چند شمع روشنی خود را حفظ کردند.

البته این افسانه به مرور زمان تغییرات زیادی پیدا کرده و داستان هایی درمورد خیانت معشوقه الهه نور و مرگ آرام آرام الهه تاریکی و... هم معروف است که هر یک جذابیت خود را دارند.

از تاریخچه تا افسانه جشن لومیناریس اسپانیاReviewed by Yegane on Jan 6Rating: 3.0از تاریخچه تا افسانه جشن لومیناریس اسپانیااگر قصد سفر دارید و می خواهید در یک تور خارجی حضور یابید، ما در اول تور برای شما پیشنهادهای خوبی داریم تا یک تور ارزان و به یادماندنی را تجربه کنید. اینبار تور اسپانیا و جشن لومیناریس مدنظر ماست و قرار است درباره تاریخچه این جشن بزرگ حرف بزنیم.

اگر قصد سفر دارید و می خواهید در یک تور خارجی حضور یابید، ما در اول تور برای شما پیشنهادهای خوبی داریم تا یک تور ارزان و به یادماندنی را تجربه کنید. اینبار تور اسپانیا و جشن لومیناریس مدنظر ماست و قرار است درباره تاریخچه این جشن بزرگ حرف بزنیم.

دیدگاه ها بسته شده است

تور کوشی آداسی