سوغات شیرین استان مازندران (قسمت 1)

سوغات شیرین استان مازندران (قسمت 1)

سوغات شیرین استان مازندران (قسمت 1)

سوغات شیرین استان مازندران (قسمت 1)

   خوراکی ها و سوغاتی های لذیذ زیادی در استان مازندران می توانید تهیه کنید؛ ولی شیرینی های این استان رنگ و بوی دیگری دارند. خوب است با برخی از آن ها اشنا شوید تا در سفر به مازندران بتوانید برخی از آن ها را امتحان کنید و یا به سوغات ببرید:
* رشته به رشته
   مردم بومی مناطق مختلف مازندران از ترکیب خوراکی هایی مثل گردو، رشته تهیه شده از آرد برنج، خاک قند، هل و روغن، شیرینی بسیار لذیذی تهیه می کنند که به رشته به رشته معروف است. برای تهیه این شیرینی خوشمزه، ابتدا برنج را خیس می کنند بعد از آن برنج را آرد و با آب خمیری بدست می‌آورند. روی ظرف را با مقداری زرده تخم مرغ و کره چرب می کنند، سپس خمیر را به صورت رشته روی آن می ریزند. این رشته ها را سرخ می کنند و پس از سرخ شدن روی آن پودر قند و هل کوبیده یا گردو می‌ریزند.

َشیرینی رشته به رشته

*اسبه حلوا
   یکی از شیرینی های بسیار خوشمزه و تقریبا فراموش‌ شده مازندران که در میان حاشیه نشینان جنگل های مازندران طرفداران زیادی دارد و بیشتر در این منطقه طبخ می شود. اسب حلوا همیشه در سفره های یلدایی مردم مازندران وجود دارد. حلوایی است با  قدمت چندصد ساله و می تواند سوغاتی عالی از منطقه جنگلی و هزارجریب شرق باشد. از این خوراکی لذیذ به عنوان شیرینی اعیانی و شاهانه یاد می کنند. تقریبا شبیه به گز است؛ ولی به رنگ زرد روشن. برای آماده کردن این شیرینی از موادی همچون شیره خرمالو جنگلی، سفیده تخم‌مرغ، مغز گردو و کنجد استفاده می شود.

شیرینی اسبه حلوا

*نان ییلاقی
   این نان خوشمزه را با نام نان کوهی هم میشناسند، شرینی‌ سنتی آمل که مزه آن نزدیک به  مزه‌ ی نان شیرمال است. این شیرینی سرشار از مواد مغذی است و در ماه مبارک رمضان جایگاه ویژه ای بر روی سفره افطار مردم مازندران بخصوص آمل دارد. برای تهیه این نان از موادی همچون آرد، تخم مرغ، مایه خمیر، شکر، ماست یا شیر، روغن یا کره، آب و نمک استفاده می کند. این نان تو پر است و برای مواد داخلش از رازیانه، هل، گردو، کنجد، زرده تخم مرغ و شکر استفاده می کنند.

نان کوهی یا ییلاقی

*برنجک 
   خوراکی که معلوم است با برنج تهیه می شود. این شیرینی به  بهاردانه هم معروف است. بیشار در مجالس و مهمانی‌ها تهیه می شود و رنگ و بوی خاصی در مراسم بوجود می آورد. از موادی مثل برنج، آب، شکر (در بعضی موارد عسل)، آبلیمو و روغن تهیه می شود.

شیرینی برنجک

*قماق
   قماق خوراکی شیرین و با مزه خاص اما جالب است بدانید برای تهیه قماق از شکر استفاده نمی کنند و به همین خاطر طرفداران زیادی دارد. برای تهیه این شیرینی از موادی چون شنبلیله، آرد گندم، کره، تخم مرغ، جعفری، شوید، گردو و پیاز استفاده می کنند. شیرینی قماق در استان مازندران بیشتر در وعده صبحانه استفاده می شود؛ ولی می تواند یک میان وعده بسیار خوب هم باشد. از این شیرینی سالم در ماه رمضان بیشتر برای افطار استفاده می شود.

نان قماق

سوغات شیرین استان مازندران (قسمت 1)Reviewed by تور ارزان on Nov 24Rating: 2.5سوغات شیرین استان مازندران (قسمت 1)استان مازندران بعنوان یکی از استان های شمالی کشور ایران دارای انواع نان ها و شیرینی های محلی بسیار خوشمزه است که گردشگران آن ها را بعنوان سوغاتی خریداری می کنند. در این مقاله سوغاتی های شیربن استان مازندران را به شما معرفی می کنیم.

استان مازندران بعنوان یکی از استان های شمالی کشور ایران دارای انواع نان ها و شیرینی های محلی بسیار خوشمزه است که گردشگران آن ها را بعنوان سوغاتی خریداری می کنند.

دیدگاه ها بسته شده است

تور کوشی آداسی