سوغات شیرین استان مازندران (قسمت 2)

سوغات شیرین استان مازندران (قسمت 2)

شیرینی مازندران، سوغات مازندران

سوغات شیرین استان مازندران (قسمت 2)

سوغات شیرین استان مازندران (قسمت 2)

*نان قتلمه
   نان خوشمزه ای که پایه ثابت سفره های افطاری در مازندران است. این نان را با شیر، تخم مرغ، خمیر مایه فوری، آرد سفید، شکر و نمک تهیه می کنند و بعد از سرخ کردن روی سفره می گذارند.

نان قتلمه

*آغوزنون
   آغوزنون شیرینی بسیار لذیذ که غالبا جایگاه خاصی در جشن‌ها و مراسم های شادی مردم ساکن مازندران دارد. خانم ها و مادران مازندرانی این شیرینی را معمولا برای جشن شب یلدا طبخ می کنند تا در کنار سایر تنقلات برای پذیرایی از مهمان ها روی سفره بگذارند. برای طبخ این شیرینی دو روش طبخ وجود دارد. به یک نوع این شیرینی، کنجی یا آغوزنون می گویند و دیگری به پیس گِنده معروف است. البته پیس گنده پخته نمی شود و آن را خام خام می خورند. در طبخ این شیرینی از کنجد و گردو استفاده می شود که باعث می  شود ارزش غدایی آن چندبرابر شود. این شیرینی سرشار از مواد معدنی و مغذی مثل فسفر، کلسیم، آهن و ویتامین D است.

نان آغوزنون

*پشت زیک
   این شیرینی را در اکثر فروشگاه ها می توانید پیدا کنید که از آن به عنوان سوهان کنجدی یاد می شود. این شیرینی نام خود را از پرنده‌ای به اسم زیک گرفته است. برای تهیه پشت زیک از موادی همچون کنجد، شکر، گردو، عسل، کره، هل و زعفران استفاده می کنند و در کنار چای داغ در زمستان میل می کنند.

شیرینی پشت زیک

*آب دندون
   بعصی ها این نان را با اسم نان برنجی شمالی یا باب دندون معرفی می  کنند، این شیرینی بسیار شکننده است و بلافاصله در دهان آب می شود. غالبا مردم آمل این شیرینی را در ایام نوروز یا عروسی ها و  سایر مناسبت ها طبخ می کنند. معمولا بعد از روز عروسی خانواده عروس این شیرینی را با رشته برنجی سرخ شده به خانه داماد می برند و یا خانواده داماد یک سینی از این شیرینی را درکنار خرید عروسی به خانه عروس می برند.از این رسم با عنوان خنچه یا کِلا بار (کوله بار) عروس یاد می شود. آب دندون از موادی همچون شکر، آرد برنج، آرد گندم، روغن، تخم مرغ و هل تهیه می شود.

شیرینی آب دندون

*کماج
   در واقع نوعی نان محسوب می شود. در خیلی از نواحی ایران این نان پخت می شود. کماج مازندرانی از تخم مرغ، شکر، آرد برنج، زعفران، شیر، وانیل، زردچوبه و گلاب طبخ می شود و آن را در کنار چای سرو می کنند.

نان کماج

*کلوچه و کوکی
   کلوچه و کوکی از خوراکی ها و سوغات های معروف خطه شمال ایران که حتما اگر به شمال سفر کرده باشید از آن ها امتحان کرده اید. کلوچه، شیرینی که معمولا در شمال برای تهیه آن از موادی همچون آرد گندم، شکر و روغن استفاده می شود. مردم شمال برای تغییر در مزه و عطر کلوچه از چاشنی ها و معزهای متفاوتی همچون پودر نارگیل، گردو، شکلات و ... استفاده می کنند و کلوچه های بسیار خوشمزه طبخ می کنند.
   کوکی هم نوع دیگری از کلوچه می باشد تنها ظاهر و روش پختی متمایز از باقی کلوچه ها دارد. در کوکی از مغز استفاده نمی شود؛ ولی روی آن از چیپس های شکلاتی استفاده می شوکه طعمی خاص به این شیرینی معروف می دهد.

شیرینی کوکی

سوغات شیرین استان مازندران (قسمت 2)Reviewed by تور ارزان on Nov 25Rating: 2.5سوغات شیرین استان مازندران (قسمت 2)استان مازندران بعنوان یکی از استان های شمالی کشور ایران دارای انواع نان ها و شیرینی های محلی بسیار خوشمزه است که گردشگران آن ها را بعنوان سوغاتی خریداری می کنند. در این مقاله سوغاتی های شیرین استان مازندران را به شما معرفی می کنیم.

استان مازندران بعنوان یکی از استان های شمالی کشور ایران دارای انواع نان ها و شیرینی های محلی بسیار خوشمزه است که گردشگران آن ها را بعنوان سوغاتی خریداری می کنند.

دیدگاه ها بسته شده است

تور کوشی آداسی