مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

تور استانبول مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایا صوفیا یا کلیسای حاجیا صوفیا  که معنای لغوی آن کلیسای معرفت الهی می باشد ، از دیدنی های استانبول و معماری های بسیار جالب بیزانسی به حساب می آید. ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد 56 متر می باشد و طوری طراحی شده است که نماد بهشت به حساب می آید و به نظر در فضا معلق می باشد . آثار هنری زیبای این مسجد  به سپرهای بزرگ دایره ای شکل عثمانی که بر روی آنها آیات قرآنی نوشته شده است و موزاییک های بیزانسی اشاره کرد .بعدا 4 مناره در چهار طرف مسجد اضافه شد و با فتح استانبول توسط سلطان محمد فاتح در سال 1453 این بنا کلیسا تبدیل به مسجد شد .

 پس از اینکه ایاصوفیه به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت ،  سلطان سلیمان اول دستور داد نقاشی‌ها و نگارگری‌های داخل ایاصوفیه را بپوشانند تا نماز جمعه در آنجا خوانده شود. سلطان سلیم دوم به معمار سنان (Sinan) دستور داد که ایاصوفیه را مرمت کند. و در زمان سلطان مراد سوم، مناره و منبر و محراب به ساختمان ایاصوفیه افزوده شد. در زمان مراد چهارم، آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد؛ علاوه بر این لوحه‌هایی دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده بود. این لوحه‌ها در زمان سلطنت عبدالمجید با الواح مدوری که به خط ابراهیم افندی نوشته شده بود، جایگزین شد. پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاترک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی‌مانده‌ است .

این اثر از ده ها کشور و شهر آنتیک اثر دارد و تاریخ تصویری بیش از 15 قرن است و از هر دوره مثلا جنگ های صلیبی یا ترکی اسلامی نشانه هایی دارد و در آن فرهنگ اسلامی و مسیحی در هم آمیخته و با گنبد شاهکار آن بیننده را غرق در نور و آرامش می کند و هنوز که هنوز است در مورد اسرار آن کتاب ها نوشته می شود.

مسجد ایاصوفیه استانبولReviewed by اول تور on Aug 18Rating: 4.5مسجد ایاصوفیه استانبولآشنایی با بهترین جاذبه های گردشگری توریستی استانبول ترکیه - جاهای دیدنی استانبول - تور ارزان استانبول - مسجد ایاصوفیه استانبول

1 دیدگاه

  1. مهدیس.مهدوی گفت:

    تور ارزان ترکیه و مسجد ایاصوفیه استانبول .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی